FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/03/2018

När gallras olovlig körning och drogfylla?

Hur blir det efter man blivit dömd för olovlig körning med moped och drogfylla för 6 år sen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I enlighet med 1 § 2 st narkotikalagen ska den som brukat narkotika dömas till fängelse i högst tre år. För rattfylleri (och även drogfylla) stadgas i 4-4a § lag om straff för vissa trafikbrott att föraren kan dömas till fängelse i högst sex månader eller max tre år om rattfyllan är att bedöma som grov.

Beroende på om du blivit tilldömd att betala böter eller avsitta ett fängelsestraff ser gallringstiden för brotten olika ut. Om du endast fått betala böter följer av 17 § belastningsregisterlagen att brottet ska gallras efter fem års tid. Det skulle isåfall innebära att brotten inte längre syns i ditt register.

Om du däremot fått sitta av ett fängelsestraff eller blivit dömd till villkorlig dom eller skyddstillsyn dröjer det 10 år innan uppgifterna gallras. Detta skulle då innebära att brotten finns registrerade i belastningsregistret fram tills år 2022. Att uppgifterna finns kvar i registret kan bland annat innebära minskade möjligheter att få vissa jobb och minskade möjligheter att resa till vissa länder. I övrigt har de registrerade brotten inte någon särskild betydelse.

Hoppas svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare