FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/04/2016

När försvinner anmärkning från belastningsregistret?

Hej, jag undrar om jag för 8 år sedan blev tagen för ringa narkotika brott och fick ett strafföreläggande som nu inte syns när jag begärt utdrag från brottsregistret menas det då att ärendet är raderat? Jag är i process och ansöka visum till USA och undrar nu om dom kan se ärendet på något vis eller om den är helt raderad? För det dumma jag gjorde för 8 år sen kan nu tyvärr kosta mig mitt arbete och helst vill jag inte nämna det överhuvudtaget.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom polisen används begreppet belastningsregister som är ett annat ord för brottsregister. Bestämmelserna om hur länge en person som begått ett brott är registrerad i belastningsregistret finns i lag (1998:620) om belastningsregister, som du hittar här. Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning ur belastningsregistret, framgår huvudsakligen av 16-18 §§, samma lag. Det är påföljden, dvs straffet, som avgör hur länge en person finns med i belastningsregistret.

Ett strafföreläggande är en sådan uppgift som upptas i belastningsregistret enligt 3 § 1 p. Enligt 17 § 9 p. gallras uppgifter kring strafföreläggande efter fem år. Att en uppgift gallras innebär att den tas bort ur registret och finns efter datum för gallring inte längre kvar.

Sammanfattningsvis innebär detta att anmärkningen som du hade angående strafföreläggande inte längre är synligt eftersom det har gått längre än fem år. Anmärkningen har därav gallrats eller "raderats" från belastningsregistret.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare