När förlorar man rätten att ta testamente?

Hej,

Jag har ett testamente där en avlägsen släkting testamenterat sina egendomar till mig efter sin död. Detta upprättades när jag var liten och vi har inte haft mycket kontakt.

Jag har nu på omvägar fått veta att denna släkting avlidit. Troligtvis för ganska länge sedan. Skulle gissa att boupotäckning är klar, tror inte det fanns några andra släktingar. Troligtvis har man inte vetat om att testamentet finns.

Är det försent att låta någon jurist titta på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledande vill jag säga att bara för att ett testamente upprättats till dig en gång, behöver det inte betyda att det fortfarande gäller vid din släktings bortgång. Någon som en gång upprättat ett testamente är när som helst fri att ändra, häva och upprätta ett nytt testamente. Testamentet du har kan således vara ogiltigt, och det är därför de inte haft för avsikt att söka efter dig som testamentstagare.

Är testamentet giltigt, gäller tre typfall. Om de inte vetat om testamentet alls, ska du träda fram inom tio år från dödsfallet. Om det istället är så att de vetat om att det finns ett testamente, ska de ha utfört en kungörelse i Post-och inrikes tidningar och då gäller en period om fem år efter detta. Om du istället hållit dig undangömd från dödsboets delgivning, har du bara sex månader på dig att anmäla din testamentsrätt. Har du inte anmält enligt vad jag skrivit här, har du förlorat din den.

Det är således väldigt beroende på i vilken situation du faller in och utan mer information kan jag tyvärr inte ge ett mer detaljerat svar. Är du osäker finns det självklart möjlighet att kontakta en praktiserande jurist för att utreda vad som gäller för just dig. Du kan kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare