När får man utan en upphovsmans samtycke bruka ett verk

Jag ska publicera en bok att sälja, och skulle vilja ha en specifik bild ur en artikel från en dagstidning i boken. Jag undrar vad lagen säger om tillstånd och äganderätt kring bilder när de har publicerats i en dagstidning eller på dagstidningens hemsida?

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till LAWLINE med Din fråga,

En kopia av ett litterärt eller konstnärligt verk får endast användas för personligt bruk. Kopior får alltså inte framställas i kommersiella syften utan att inhämta ett samtycke från upphovsmannen därom (se 12 § lag /1960:792) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk https://lagen.nu/1960:729#P12S1).

Det finns dock undantag från denna huvudregel och det är i fall av framställning av tillfälliga exemplar, exemplar för undervisningsändamål och/eller exemplar inom arkiv eller bibliotek (se närmare 11 a §,14 § och 16 § i förevarande lag).

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare