När får man som hyresvärdens byta lås på grund av hyresgästens dröjsmål med hyra?

Har sagt upp en hyresgäst pga obetalda hyror. Även skickat in ansökan till KF om avhysning. När kan vi som hyresvärd byta lås och utestänga hg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även fast du är hyresvärd till lägenheten kan du inte byta lås hur som helst. Hyresgästen har besittningsrätt till lägenheten. Byter du lås så har du olovligen rubbat hyresgästens besittning till lägenheten (byter lås utan dennes vetskap så att denne inte längre kan använda lägenheten) och brottet egenmäktigt förfarande har begåtts enligt 8 kap 8 § brottsbalken (BrB) (se här).

Du får helt enkelt vänta tills Kronofogdmyndigheten (KFM) har delget Din hyresgäst och invänta svar på hur hyresgästen ställer sig till betalningsföreläggandet. Om hyresgästen inte svarar kommer KFM verkställa din ansökan, dvs. avhysa hyresgästen och driva in hyresgästens skuld till Dig. Om hyresgästen bestrider ansökan kommer detta att gå till domstol.

Du får alltså inte byta lås om inte KFM meddelat beslut om avhysning och hyresgästen har lämnat lägenheten. Först när hyresgästen är utflyttad får du byta lås.

Jag rekommenderar dig att kontakta hyresnämnden eller kronofogdemyndigheten för mer information.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare