FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2014

När får en arbetsgivare omplacera en arbetstagare?

Får det gå till såhär? Arbetsgivare omplacerar mig efter 14 år på grund av annan kollega tycker jag ser ointresserad ut på möten, har åsikter om andras arbetsmoral, att det är "lugnare" när jag inte är där? Jag får inget tack för dessa år, ingen varning innan eller något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Omplacering behandlas i Lag om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80) och är en åtgärd som arbetsgivaren måste betänka innan arbetsgivaren kan säga upp en arbetstagare. Finns det möjlighet till omplacering av arbetstagaren så har inte arbetsgivaren saklig grund för uppsägning (7§). Utifrån informationen i din fråga om din arbetsgivares agerande så tolkar jag situationen som att din arbetsgivare anser sig ha haft skäl för att säga upp dig. Arbetsgivaren har sedan gått vidare och funderat över omplaceringsskyldigheten och funnit omplacering lämplig. För att utreda om det som hänt är rätt ska jag visa vad som krävs för att en arbetsgivare ska kunna överväga uppsägning. Är det inte rätt att ha övervägt uppsägning så är inte heller den följande omplacering som skett riktig.

En uppsägning måste vara sakligt grundad för att ha genomförts enligt lag. Vad som är sakligt kan grundas på en arbetsbrist eller arbetstagarens personliga agerande. I din fråga så ser det ut som arbetsgivaren hänför din omplacering till personliga skäl och inte till någon arbetsbrist hos företaget. Då det handlar om en uppsägning på grund av personliga skäl så ser man inte till turordningsreglerna i lagen (24§), så det faktum att du arbetat på arbetsplatsen i 14 år spelar ingen roll i denna bedömning.

Vill din arbetsgivare säga upp dig på grund av personliga skäl så måste arbetsgivaren kunna bevisa de grunder som arbetsgivaren vill säga upp dig på. Innebär ditt agerande att du missköter dig på arbetsplatsen kan det vara grund för uppsägning. När en uppsägning är aktuell så ska arbetsgivaren inte se till vad som redan har hänt i första hand utan ska bedöma dina möjligheter att utföra arbetet i framtiden. Du borde ha fått en varning om att din anställning var i fara. Det är väldigt svårt att göra en mer precis bedömning om det kan ens vara aktuellt att fundera över omplacering och uppsägning utan mer information om just ditt fall.

Arbetsgivaren får inte grunda en uppsägning och efterföljande omplacering på sådant som arbetsgivaren haft kunskap om i mer än två månader innan arbetsgivare underrättar dig om en uppsägning. Är detta fallet så måste ytterligare omständigheter ha skett inom ett två månaders intervall för att tidigare händelse ska kunna inräknas (7§ 4st.).

Om möjlighet att omplacera finns så är det inte saklig grund för uppsägning och arbetsgivaren måste erbjuda omplaceringen. Skulle du avböja din omplacering kan arbetsgivaren säga upp dig om han har saklig grund enligt vad jag redogjort för ovan. En omplacering ska om möjligt vara likvärdig med ditt tidigare arbete och dina kvalifikationer.

Då det är en komplicerad bedömning för att kunna avgöra om saklig grund har förelegat så är det svårt att ge dig ett klart svar om din arbetsgivare har gjort rätt eller fel i detta fall. Dock kan jag säga att det är tveksamt om det du presenterar räcker som grund för uppsägning och efterföljande omplacering. Jag råder dig att kontakta en jurist, förslagsvis någon av våra samarbetspartners, för att utreda om du har möjligheter att göra gällande att omplaceringen är felaktig. En jurist kan granska alla detaljer i ditt fall och svara mer specifikt.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare