När får en arbetsgivare betala ut semesterersättning?

Hej

Eftersom jag blev sjuk under min semester så fick jag ut sjuklön från min arbetsgivare

nu skulle jag även vilja ha ut min semesterersättning som jag skulle haft under dessa dagar.

Min arbetsgivare säger att det ej är ok och hänvisar till lagar och kollektivavtal.

Har han rätt i detta eller jag kan kräva ut mina pengar innan semesteråret är slut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt svar kan skifta lite beroende vilken anställning du har samt vad som framgår av kollektivavtal. Men av vad som generellt gäller för utbetalning av semesterersättning så brukar det vara så att semesterersättningen betalas ut vid semesterårets slut.

Semesterlagen ändrades 2010. Förändringen innebär att det inte är tillåtet att utbetala semesterersättningen i samband med lönen varje månad. De nya ändringarna innebar b.la. att semesterersättning inte längre kan ingå i lönen. (undantag finns, se nedan)

Rätten till semesterersättning kan inte avtalas bort. Dock kan arbetsgivare avtala om (oftast via kollektivavtal) att semesterledighet inte ska läggas ut under anställningstiden i det fall anställningen är kortare än tre månader. (se 5 § Semesterlagen) I de fall där anställningen är kortare än 3 månader finns det inget förbud mot att semestersättning ingår i lönen och betalas ut löpande med lönen. Det ska dock öppet och tydligt redovisas vad som utgör lön och vad som avser semesterersättning. Om semesterersättningen inkluderas så måste lönen ökas. Men observera att det enbart är möjligt för tidsbegränsade anställningar upp till tre månader, exempelvis när man har ett sommarjobb.

Jag vet inte om du har en anställning som är längre eller kortare än en 3 månader. Men jag förutsätter att du har en tillsvidareanställning. Varför din chef säger nej till att betala ut din semesterersättning är för att företaget helt enkelt inte får betala ut den i samband med månadslönen. När semesterersättning ska utbetalas kommer man överens om, kan framgå av kollektivavtal. De allra flesta får sin ersättning i samband med ledigheten eller vid en överenskommen tidpunkt på året, exempelvis vid semesterårets slut, dvs i maj. I annat fall utgår alltid semesterersättning när en anställning upphör.

Sammanfattningsvis så har troligtvis din arbetsgivare rätt i det han säger och du får vänta till semesterårets slut.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare