När får barn ta del av föräldrars arv?

Hej. Det är så här att min fruns mamma har nyligen gått bort, min fråga är har min fru och hennes systrar rätt till att ta del av vinsten om deras pappa säljer huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering av arvfördelning finns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att makar ärver varandra, det innebär att när din frus mamma dog så kommer hennes man att ärva all kvarlåtenskap, (3 kap 1 § ÄB). Denna kvarlåtenskap ärver din frus pappa med fri förfoganderätt (jfr full äganderätt), det innebär att han kan fritt disponera över egendomen, såsom att sälja, nyttja, förbruka eller skänka bort den. Dock har han inte möjlighet att testamentera bort kvarlåtenskapen, (3 kap 2 § 1 st sista meningen).

Dock är det inte för ens när din frus pappa också dör som din fru och hennes systrar har rätt till arv från deras föräldrar, ett s.k. ”efter arv”. Barnen till mamman får alltså vänta tills även pappan dör.

Sammantaget… har din fru och hennes systrar inte rätt att ta del av vinsten vid försäljningen av huset i dagsläget utan först när även din frus pappa gått bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare