När får arbetsgivare beordra övertid?

Hej!

Har en arbetsgivare rätt att beordra övertid på obestämd tid, efter det att han sagt upp flera medarbetare? Den beordrade övertiden är även för att täcka upp folks semester. Eftersom företaget arbetar med service förutsätts att det kommer in reservdelar, vilket skötts illa med uteblivna betalningar på fakturor vilket resulterar i att arbetet inte går att utföra.

Kan man under dessa omständigheter kräva övertid? Förra året nådde flertalet anställda upp över 100 övertidstimmar. Samma var det året innan dess.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om övertid finns i arbetstidslagen 7-9 §§, som du hittar här. Arbetsgivaren har en rätt enligt lag att begära ut övertid om han har ett särskilt behov av ökad arbetstid, men max 50 h per anställd och månad.

Dessa regler kan dock åsidosättas genom ett kollektivavtal enligt 3 § samma lag, vilket också ofta sker. Det innebär att skyldigheten att arbeta övertid kan vara reglerad i ett kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Om du vill veta vilken skyldighet att arbeta övertid som finns på din arbetsplats bör du därför ta kontakt med det fackförbundet som har kollektivavtalet. För vilka behov arbetsgivaren får begära övertid varierar därför, men om det i kollektivavtalet anges att övertid får tas ut vid särskilda behov har det inte av arbetsdomstolen ansetts innefattat en rätt att schemalägga övertid eller ta ut den permanent. I vissa kollektivavtal behöver arbetstagaren samtycka till övertiden, men det varierar. För de fall det inte regleras i kollektivavtal är det svårt att säga om ett samtycke krävs eller inte då det avgörs utifrån de villkor som i övrigt gäller för arbetsplatsen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare