När ena sambon vill sälja bostaden

Hej! Jag undrar om min sambo kan sälja sin del av huset, fast jag inte vill flytta. Vi äger halva var. Och jag har inte råd att köpa ut honom. Jag har 3 barn men vi har 2 gemensamma. Måste vi sälja fast jag inte vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambors förhållande regleras av sambolagen, se den lagen här.

En sambo får inte utan att ha den andra sambons samtycke sälja en bostad som utgör samboegendom (23 §). En bostad utgör samboegendom om den införskaffats för gemensamt bruk (3 §). Om du och din sambo införskaffat huset för att ni skulle bo där tillsammans, alternativt att någon av er införskaffat huset själv men med avsikt att ni båda ska bo där, utgör huset samboegendom och din sambo har då inte rätt att sälja huset utan ditt samtycke. Ett eventuellt samtycke måste lämnas skriftligen.

Om du inte har råd att köpa ut din sambo och ni inte kommer överens om någon annan lösning kan det tyvärr bli så att ni måste sälja. Om ni ska dela på er är det ju förståeligt att din sambo vill sälja sin del av huset eller bli utköpt så att ni kan ha separata boenden. Ska ni sälja krävs dock ditt samtycke.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare