När ena föräldern bryter mot domstols beslut om umgänge

Hej!

Jag och mitt ex har gemensam vårdnad om vår 4 årige son, detta efter dom från Tingsrätten. Umgänget med fadern är fastställt till varannan helg och även lov, högtider och sommarsemester är detaljerat specificerat om hur detta ska se ut. Nu har fadern utan förvarning åkt till sitt hemland och enligt hans sambo ska han vara borta i hela 4 månader. Vi har inte en överenskommelse om detta och han bryter mot domen. Detta påverkar även vår son negativt, då han totalvägrar ha kontakt med sin far. Kan det bli konsekvenser av att han brutit mot domen? Kan jag gå vidare med detta ? Samarbetet fungerar verkligen inte.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag beklagar din situation men hoppas att mitt svar kan hjälpa dig i hur du skall gå vidare.

I första hand tycker jag du skall försöka komma i kontakt med pappa och uppmana honom till att följa domen. Han kan nämligen inte ta med sig barnet utomlands och bryta mot en dom om umgänge, boende eller kontakt utan att riskera konsekvenser.

Eftersom ni har en dom på hur pappans umgänge skall se ut kan du vända dig till tingsrätten och ansöka om verkställighet av domen. Domstolen kan då förplikta pappan att följa domen med risk att betala vite. Han riskerar alltså att behöva betala böter om han inte följer domen. Om detta kan du läsa i Föräldrabalkens 21 kapitel.

Om pappan gång på gång bryter mot tingsrätten beslut så kan detta även betyda att han kommer förlora sina rättigheter att få träffa sitt barn. Du kan alltså, om han fortsätter att bryta mot domen, föra en ny process i domstol där rätten tar i beaktande att pappan till barnet inte är samarbetsvillig och har brutit mot tingsrätten domar, samt försökt sabotera ert umgänge med barnet.

Jag rekommenderar att du vänder dig till en jurist som är specialiserad på just vårdnadsfrågor som kan hjälpa dig ansöka om verkställande av domen och se över dina möjligheter att i tingsrätten få umgängessituationen utredd på nytt. Du kan boka tid för detta här.

Jag hoppas detta varit till hjälp!

Med Vänligt Hälsning

Matilda BonaRådgivare