När en efterlevande make avlider ska hälften av boet gå till den först avlidnes arvingar

Hej!

Min faster avled 2008 och efterlämnade sin make. De hade inga barn. Däremot fanns några av hennes syskon kvar i livet då och idag finns två av syskonen kvar. Några år senare avlider fasterns man. Han efterlämnade endast en bror som är barnlös. Nu undrar jag om fasterns syskon och syskonbarn ärver hennes del nu när maken avlidit?

Med vänlig hälsning Monika

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är en arvlåtare gift är det dennes make som ärver kvarlåtenskapen (3 kap 1 § Ärvdabalken). När även den efterlevande maken dör ska hälften av boet gå till den först avlidnes släktingar. Denna rätt kan inte den efterlevande maken testamentera bort. De släktingar som enligt den legala arvsordningen har bäst rätt till arvet är de som ska tilldelas kvarlåtenskapen. I ditt fall är det din fasters syskon, och eventuella barn till ett redan avlidet syskon, som har den bästa rätten (3 kap 2 § Ärvdabalken).

Arvet efter den efterlevande maken kommer alltså fördelas på följande sätt:
50 % till hans bror och resterande 50% fördelas lika mellan din fasters alla syskon, även avlidna ska inkluderas. Om ett syskon är avlidet går dennes del av arvet vidare till eventuella barn som då i sin tur får dela lika.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare