FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/10/2016

När domslut meddelas av tingsrätten

Hej.

Hur lång tid har tingsrätten på sig att skicka ut "domslut" angående brott mot trafikförordningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domen kan avkunnas direkt efter överläggning i samband med rättegången. Ifall detta inte görs meddelas domen istället vid ett senare tillfälle. Vilken dag och vilket klockslag domen kommer att meddelas anges alltid av rättens ordförande i slutet av rättegången i så fall. Enligt 30 kap 7 § RB ska dom meddelas inom två veckor om det inte finns synnerliga hinder mot detta.

Ifall domen avkunnats i samband med rättegången kommer domslutet att skickas ut till parterna senast en vecka efter detta. Om domen istället meddelats vid ett senare tillfälle kommer domslutet att skickas till parterna samma dag.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare