När det kan anses oskäligt att ta ut en kontrollavgift vid felparkering

När det snöat så att markeringarna (parkeringsrutorna) inte syns, kan man då bötfällas när man parkerat lite snett över linjerna.När sedan parkeringsvakten anländer så har snöandet övergått i regn och då framtrräder naturligtvis linjerna igen. Kan detta vara enl. reglerna?

Lawline svarar

Hej, och tack för Din fråga!

Att en bil ej är parkerad inom markerad plats är en vanlig företeelse under vinterhalvåret.Tyvärr kan man inte ursäkta sig med att linjerna var snötäckta då det åligger den enskilde föraren att förvissa sig om att fordonet är placerat inom de vitmålade linjerna.

Rätten att ta ut en kontrollavgift i fall då ett fordon parkerats i strid mot förbud eller villkor som har beslutats sker med stöd av 1 § lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (se https://lagen.nu/1984:318#P1S1).

I nämnda författning återfinnes dock en undantagsbestämmelse, närmare bestämt 10 § (se https://lagen.nu/1984:318#P10S1), som föreskriver att om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut. Bestämmelsen tillämpas restriktivt. Domstolen har t.ex. inte ansett att en utgående parkeringslapp med anledning av ett besök på en akutmottagning varit en sådan omständighet som är att betrakta såsom godtagbar i bestämmelsens mening (se HovR FT 860-13, 2014-01-10). Inte heller har en bil som havererat på en körbana och därmed varit i vägen för andra trafikanter ansetts vara skäl nog (se HovR FT 4123-14, 2014-12-16); även om det kan tyckas falla utanför förarens kontroll. Med andra ord är utrymmet för att beakta humanitetsskäl i bedömningen enligt undantagsbestämmelsen mycket snäv.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare