När börjar uppsägningstiden löpa vid sjukdom?

Hej,

Förra veckan var jag sjuk från arbetet, på fredag eftermiddag ringer min chef och berättar att jag har blivit varslad. När börjar då uppsägningstiden att gälla är det då jag är tillbaka på jobbet eller från då han ringde till mig, trots att jag var sjuk? Och jag har ännu inte skrivit på några papper.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till LawLine med er fråga!

Jag beklagar först och främst att ni har blivit varslad. Enligt 10§ Lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80#P10S1) börjar uppsägningstiden att löpa efter det att den anställde tagit del av uppsägningen (d.v.s har blivit uppsagd). Dock finns det ett undantag för de fall att den anställde semester sedan man då inte anses vara uppsagd förens man kommit tillbaka från semestern. Detta undantag omfattar dock inte det fall att man är sjuk när man får ta del av uppsägningen och uppsägningstiden börjar därmed löpa från den dagen att din arbetsgivare ringde dig för att meddela.

Jag hoppas ovanstående ska ge svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare