När börjar uppsägningstiden av ett hyreskontrakt att löpa

Min ex-sambo hyr ett hus av mig och nu vill jag säga upp honom. Vi har inget skriftligt avtal och jag har förstått att han har 3 månaders uppsägningstid.

Min fråga är om jag måste säga upp honom den 1:a i månaden eller om det är ok att tex i göra det i mitten av månaden och att de 3 månaderna räknas fr.om den dag han blir uppsagd?

Mvh

Birgitta Skogström

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan den 1 februari 2013 reglerar lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad bl.a. uthyrning av villor, förutsatt att det sker utanför näringsverksamhet.

Utgångspunkten är att både hyresgästen och hyresvärden kan säga upp hyresavtalet med respektive en och tre månaders uppsägningstid, 3 § 2 st. Detta gäller oavsett om hyresavtalet gäller för bestämd eller obestämd tid, 3 § 1 st.

Eftersom att ni inte har ett skriftligt hyresavtal så utgår jag ifrån att ni inte har något bestämt slutdatum för när hyresavtalet löper ut. Hyresavtalet får därmed anses gälla tillsvidare och enligt hyreslagen har du tre månaders uppsägningstid för ett tillsvidarekontrakt.

När börjar uppsägningstiden att löpa?

Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader. Den månaden du säger upp kontraktet räknas alltså inte. Om du säger upp hyresavtalet nu den 10 juni så blir uppsägningstiden juli, augusti och september. Du kan alltså säga upp avtalet när som helst i månaden, men uppsägningstiden börjar inte löpa förrän vid nästkommande månadsskifte.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare