När blir man sambor enligt sambolagen?

Hej. Jag har en fråga ang bodelning vid samboförhållande. Vi ska separera efter att vi bott i gemensam lägenhet 1.5 månader. Min sambo flyttade in i min lägenhet i sept förra året & för ca 1.5 månader sedan sålde jag den för att vi skulle skaffa gemensamt hem. Alla pengar för min lägenhet lade jag på nya möbler osv & nu kräver han hälften av dessa. Finns det någon tidsgräns för hur länge man måste bo ihop innan allt ska delas?? Tror han bara lurade mig för att få lägenhet & möbler gratis!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att anses vara sambor i lagens mening (vilket får till följd
att din sambo kan kräva en bodelning) krävs att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll,  1 § sambolagen. Ungefär sex månader brukar räknas som stadigvarande. Det betyder förmodligen att din sambo har rätt att kräva bodelning enligt 8 § sambolagen.

Du kan dock ha rätt att få behålla mer av din egendom om det
skulle vara oskäligt att du gav den till din sambo. Vid bedömningen av om det kan anses oskäligt ska hänsyn tas till samboförhållandet längd och de ekonomiska
förhållandena, 15 § sambolagen.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare