När blir man sambo?

Hej! Undrar om det är något särskilt man behöver tänka på när man flyttar ihop med en vän? Vi står båda på kontraktet på lägenheten. Behöver vi skriva något för att tydliggöra att vi bor som vänner och inte som sambos med tanke på försörjningsplikt om en av oss exempelvis skulle bli långtidssjukskriven/arbetslös. Finns det några avtal som ni rekommenderar att vi skriver sinsemellan? En av oss har vuxna barn och barnbarn och en av oss har inga barn.

Tacksamma för svar och tips!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bara för att man flyttar ihop blir man inte per automatik sambos. För att bli sambo krävs att man lever i ett parförhållande med gemensamt hushåll. Anledningen till detta är att lagstiftaren vill att exempelvis studenter som bor tillsammans eller kollektiv inte ska träffas av reglerna. Man kan alltså bo tillsammans och ha gemensamt hushåll (man delar på alla räkningar, köksredskap osv) men om man inte lever i ett parförhållande är man inte under sådana regler som sambos i lagens mening är. Ni kan således heller inte ha någon försörjningsplikt gentemot den andre. Det enda är dock att om ni båda står skrivna på lägenheten är ni solidariskt (gemensamt) ansvariga för hyra och dylikt, och kan inte den ena betala måste den andre träda i dess ställe.

Min allmänna rekommendation är den jag ger till de som siktar på att bli sambos. Skriv en lista över vad ni båda tar in i lägenheten och få det påskrivet av den andre. Detta sparar er båda både tvister och bråk i framtiden om vem som har rätt till vad när ni skiljer er åt eller någon av er eventuellt går bort.

Utöver detta kan det vara bra att i förväg reglera vad som ska hända om en av er bestämmer sig för att flytta eller någon av er helt enkelt inte längre känner för att bo tillsammans. Det kan våra jurister hjälpa er med på www.lawline.se/boka.

Jag önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare