När blir man sambo?

Hur länge måste man ha varit sambo för att sambolagen ska gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt sambolagen är två personer sambor om de stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med ett gemensamt hushåll. Detta är grundkraven. Sambolagen ställer dock inte upp någon särskild tidsgräns för att lagen ska vara tillämplig. Ett riktmärke brukar vara 6 månader, men domstolarna har ansett att även kortare tid räcker för att ett samboförhållande ska föreligga. Som exempel kan nämnas RH 2005:34, där domstolen ansåg att 11 veckor räckte för att personerna i fråga skulle anses vara sambor i lagens mening. (Se https://lagen.nu/dom/rh/2005:34 för fortsatt läsning)

Vid en eventuell tvist ska man göra en helhetsbedömning i det enskilda fallet. Om personerna är folkbokförda på samma ställe så är det en stark presumtion på att de är sambor. Samma sak gäller om personerna bor ihop och har ett eller flera gemensamma barn.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare