FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/06/2015

När blir man personligt ansvarig?

Hej!

Min sambo och jag startade Aktiebolag några år sedan. Mitt roll var styrelse ledarmot, och min sambo var supplemang. I början satsade vi eget, privat kapital på några hundra tusen kronor. Själva verksamhet gick i minus i första året, på nästan hela investerade kapital. Nästa året gick min sambo ut från aktiebolag ( äger 0 aktier). Fortfarande står jag ensam på aktiebolag (bolagsman)-äger alla aktier. Företaget är forfarande aktiv, men sitter i minus skuld som är faktiskt skuld mot mig själv (bolagsman).

Vad är mitt och företagets ansvar om företaget ansöker om konkurs? Vad skulle ni rekomendera som bästa lösning på denna situationen om man vill att förtsätta att driva företaget?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Enligt Aktiebolagslagen (ABL) kan man bli personligt ansvarig om man inte ser till att upprätta en kontrollbalansräkning när det tex finns skäl att anta att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet (se 25:13 ABL). Upprättas inte detta i tid eller inte alls kan man komma att bli personligt ansvarig. Har man upprättat en kontrollbalansräkning kan man därefter få en betänketid på 8 månader för att sedan därefter upprätta en ny kontrollbalansräkning. Har man då lyckats återställa kapitalet kan man fortsätta verksamheten, annars måste man gå i likvidation.

Hoppas detta klargjorde dina funderingar!

Gabriella LundqvistRådgivare