FrågaAVTALSRÄTTGåva20/04/2015

När blir gåva bindande?

Hej! Min ex pojkvän (inte sambos) har begärt att få tillbaka en gåva som jag fått av honom i present, har han rätt att ta tillbaka den?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fallet blir Gåvolagen (GåvoL) tillämplig om det är fråga om lös egendom. För att det ska vara en gåva krävs det att det har skett en förmögenhetsöverföring från en gåvogivare (din pojkvän) till en gåvotagare (till dig). Överföringen ska göras frivilligt och parterna ska vara överens om att vederlag inte ska utgå för gåvan.

Huvudregeln är att löften om gåva inte är bindande, däremot fullbordas gåvan genom att det sker en tradition, alltså när egendomen övergår från din pojkvän till dig, vilket framgår av 2 § GåvoL. Då du har fått gåvan i present, antar jag att det har skett en tradition och att du har gåvan i besittning. Om så är fallet, är gåvan fullbordad och bindande för givaren.

Din pojkvän kan alltså inte kräva att ta tillbaka gåvan, eftersom det har skett en tradition vilket gör att gåvan är bindande för givaren.

Mvh

Julia EkerotRådgivare