När beräknas värdet av efterarvet?

Ett särkullbarn som skulle kunna få ut sitt arv nu, efter sin mor död denna månad. Den dödes make samt särkullbarnet har kommit överens om att särkullbarnet tar ut sin laglott vid makens död.

När beräknas särkullsbarnets arvslotts värde?

Vid moderna död eller moderns makes död. Ett testamente eller äktenskapsförord finns ej.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Kvoten av arvslotten beräknas vid moderns död, medan värdet beräknas vid makens död. När modern dör sker först en bodelning. Bodelningen är mellan modern och maken och innebär att egendomen som fanns i deras gemensamma hem delas upp sinsemellan. Låt oss anta att egendom till ett värde av 1000 000 kr anses ingå i moderns dödsbo efter bodelningen. Maken ärver alltihopa. 500 000 kr ärver maken med förbehåll för särkullsbarnet. Låt oss anta att dessa 500 000 kr utgör 1/3 av all den egendom maken äger. Vid moderns bortgång har alltså maken en förmögenhet på 1500 000 kr. När maken sedan dör kommer särkullsbarnet ha rätt till 1/3 av makens samlade förmögenhet i makens dödsbo. Under tiden maken har levt har makens förmögenhet ökat till 2 000 000 kr. Särkullsbarnet har då fortfarandet rätt till 1/3 av makens förmögenhet. Istället för 500 000 kr ärver särkullsbarnet vid makens död ca 666 670 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare