När bara den ena maken vill skiljas.

Vad gäller för gifta då den ena person vill skiljas och den andra vägrar skriva på äktenskapsskillnaden och låta det gemensamma boende gå till försäljning? Hur ska man agera? Ta hjälp av domstol? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej , och tack för din fråga.

Regler om äktenskapsskillnad finner man i Äktenskapsbalken (ÄktB). Frågan om när bara den ena maken vill skiljas hittar man i 5 kap. 2 § där det står att om bara den ena maken vill skiljas har denne rätt till det först efter betänketid. Det innebär att den make som vill skiljas kan yrka på på äktenskapsskillnad, men innan dom om äktenskapsskillnad utfärdas löper en betänketid om 6 månader. Efter att betänketiden löpt ut måste maken om denne fortfarande vill skilja sig göra ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad vilket framgår av 5 kap. 3 §. Det särskilda yrkandet innebär i princip att man meddelar rätten att man fortfarande vill skilja sig. Man har ett år på sig för det särskilda yrkandet, sen måste man på nytt ansöka om äktenskapsskillnad (med ny betänketid om man fortfarande är oense).

Så det första man får göra är att lämna in ett yrkande om äktenskapsskillnad till rätten, och vänta tills betänketiden löpt ut för att därefter göra ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad. När sedan dom om äktenskapsskillnad meddelas, så är äktenskapet upplöst även om bara ena maken ville skiljas (se 5 kap. 6 §).

Om en make inte vill medverka till bouppteckning och bodelning när en talan om äktenskapsskillnad väckts eller en dom om äktenskapsskillnad fallit kan en bodelningsförrättare utses enligt ÄktB 17 kap 1 §.Man ansöker om förordnande om förordnande av bodelningsförrättare till tingsrätten. Man kan ansöka om att bodelningsförrättare ska utses samtidigt som målet om äktenskapsskillnad pågår, de ska då avgöras tillsammans( 17 kap 2§). Bodelningsförrättaren, om sådan utsetts, ser till att bouppteckning och bodelning sker (17 kap. 6 §). Kostnaden för bodelningsförrättaren delas som huvudregeln mellan makarna (17 kap. 7 §).

Som du ser finns det lagregleringar och lösningar för att få till stånd äktenskapsskillnad och bodelning även om den ena maken motsätter sig det, och då får man ta hjälp av domstolen.

Hoppas att du fått svar på dina frågor och funderingar!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare