FrågaAVTALSRÄTTGåva06/03/2018

När är ett gåvobrev av hus giltigt?

Minbror hävdar att vår mor skrivit ett gåvobrev,så handvård som ägare av huset.

Jag vill ej bo i huset vilket min bror vill, då känns som han lurar vår mor.

Honnekar till detta. Men samtidigt låg pappet på bordet om att skicka in pappet på ägarskiften.

Blir jag helt arvslös nu.

Mamma säger att hon inte gjort det. Hon är 93 o början till lite dement.

Tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Jag tolkar din fråga som att det finns ett gåvobrev som säger att huset ska tillfalla din broder. Du nämner att det handlar om gåva av hus och jag tolkar det som att det är en fastighet. Din bror hävdar att din mor skrivit brevet men både du och din mor tvekar på att det är sant. Jag kommer i mitt svar främst utgå ifrån ärvdabalken (ÄB), jordabalken (JB).

Är gåvobrevet giltigt?
För att ett gåvobrev av en fastighet ska vara giltigt krävs det att brevet uppfyller vissa krav, 4 kap 29 § JB. Gåvobrevet ska vara undertecknat av både din mor och din bror. Det ska framgå i gåvobrevet att din mor avser att ge bort fastigheten och exakt vilken fastighet som gåvan handlar om, 4 kap 1 § 1 st JB. Om inte dessa uppgifter finns med i gåvobrevet är det inte giltigt, 4 kap 1 § 3 st JB. Det krävs alltså att din mor skrivit under gåvobrevet för att det ska vara giltigt. Det framgår inte i frågan om en sådan signatur finns på brevet eller inte. Om förutsättningarna ovan är uppfyllda är alltså själva gåvobrevet giltigt. Det är sedan detta brev som ska skickas in inskrivningsmyndigheten för utfärdande av lagfart. För att få lagfart är ett av kraven att din mors underskrift bevittnats av två vittnen, 20 kap 7 § 1 punkten JB. Det framgår inte att det finns några vittnen av din fråga. Detta blir alltså ett problem när din bror ska söka lagfart. Den kommer förklaras vilande och din bror får det svårt att blir den rätte ägaren offentligt.

Blir du helt arvslös?
Som arvinge(barn) till din mor har du alltid rätt till din laglott, 7 kap 1 § ÄB. Din laglott är halva arvslotten. Om gåvobrevet inte går att ogiltigförklara så kan du begära jämkning av brevet. Det innebär att du får din del av arvet. Om du vill ha din laglott så måste du som nämnt begära jämkning och detta måste ske senast 6 månader efter att du fick kännedom om gåvobrevet, 7 kap 3 och 4 § ÄB.

Sammanfattning:
Gåvobrevet behöver innehålla en överlåtelseförklaring, fastighetsbetekning och dessutom vara undertecknad av både din mor och din bror. Om inte detta är uppfyllt så faller gåvobrevet. Du har rätt till din laglott och denna kan varken testamenteras bort eller ges bort i gåva.

Av den information jag har fått så bedömer jag chansen stor att lyckas nå rättvisa i frågan. Det grundar jag till stor del på att din mor själv säger att brevet är falskt och att det varken verkar finnas vittnen eller en underskrift. Jag råder dig därför att boka en tid med våra jurister för att gå vidare med frågan. Det gör du enkelt här: http://www.Lawline.se/boka.

Hoppas det var svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen annars!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare