När är en bostad samboegendom?

Hej!

Jag har skaffat mig en bostad som inte till en början var tanken att tjejen skulle bo i, men allt eftersom så har vi beslutat att hon kan bo där tillsammans med mig.

Om hon inte skrivs in i lägenheten utan blir mer inneboende utan att faktiskt betala hyra till mig, men man kommer överens att hon ska betala vissa fakturor.

Kommer man runt sambolagen då? Dvs, slipper jag en bodelning vid en eventuell avbrott i förhållandet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Med sambors gemensamma bostad och bohag menas enligt sambolagen (2003:376) om egendomen har förvärvats för gemensam användning enligt sambolagen 3 §, se här. Det är endast samboegendom som ingår i en eventuell framtida bodelning mellan dig och din sambo om ni skulle separera och upplösa ert samboförhållande och någon av er begär bodelning (se sambolagen 8 §).

Din bostad (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) kommer alltså att vara samboegendom och ingå i en eventuell bodelning om du när du skaffade bostaden hade som avsikt att ni skulle bo där tillsammans. Om så inte var fallet, vilket det verkar som eftersom din tanke inte var att ni skulle bo där tillsammans när du skaffade bostaden, så kommer den inte att ingå i en eventuell bodelning. Det beror alltså helt enkelt på om du skaffat bostaden för gemensam användning för dig och din sambo eller inte.

Även om bostaden då inte kan ses som samboegendom så finns det dock ett undantag i sambolagen 22 § från huvudregeln. Denna paragraf innebär att även om det är du som har bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt utan att det är samboegendom, så kan din sambo ändå ha rätt att ta över bostaden om samboförhållandet upphör, under förutsättning att din sambo bäst behöver bostaden och att det är skäligt. Detta gäller främst om det skulle vara så att ni har barn ihop, men den kan under vissa förhållanden gälla även om ni vid en separation inte skulle ha barn om synnerliga skäl talar för att din sambo ska få ta över bostaden (till exempel om den är handikappanpassad för henne). Om det är en bostadsrätt som din sambo tar över om det uppstår en situation där sambolagen 22 § kan tillämpas, så ska hon ersätta dig för bostadens värde (detta med ersättning gäller inte hyresrätt eftersom den inte har ett ekonomiskt värde som bostadsrätt har).

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare