När ansökan om äktenskapsskillnad ska ske

Hej!

Vi ska skilja oss, är helt överens och gör detta i samförstånd. Vi har sedan nästan 20 år ett hus som vi äger hälften var, som ska säljas. Det vi undrar över är när vi i tiden ansöker om äktenskapsskillnad för att göra det så enkelt som möjligt. Är det när huset är sålt (vid tillträdesdagen) eller ska/kan man göra det innan? Har även en fråga om bodelning, vi ser inte att detta kommer vålla några problem oss emellan. Ska vi skapa ett dokument över bodelning(pengar, saker etc) som vi har som "bevis" att vi delat och att saken är utklarad oss emellan? Tänker främst på om/när någon av oss gifter om sig, avlider etc. Hur vi undviker att våra nu vuxna barn drabbas av detta framöver? Hoppas att jag uttryckt mig något så när klart.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawlline med din fråga.

Regler gällande bodelning och äktenskapsskillnad regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230). Det finns ingen lagregel som stadgar när i tiden äktenskapsskillnad ska äga rum, däremot reglerar 9 kap. 1 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1) att bodelning först sker när ett äktenskap har upplöst. För att få vägledning i när äktenskapet anses som upplöst får man kolla i 5 kap. 6 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K5P6S1) där ett äktenskap anses upplöst när en dom om äktenskapsskillnad har kommit vilket innebär att äktenskapsskillnad måste ske innan bodelningen kan göras. I ert fall kan ni alltså ansöka om äktenskapsskillnad oberoende om huset har sålts eller ej, däremot blir det relevant med husförsäljningen under bodelningen.

Gällande bodelningen stämmer det mycket riktigt att ni behöver upprätta ett dokument. Det kallas bodelningsavtal och ska skrivas under av bägge makarna enligt 9 kap. 5 § ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K9P5S1) och där skriver man in vem av makarna som ska få vilken egendom, Genom ett sådant avtal förrättar makarna själva över sin bodelning och avtalet blir bindande när det har skrivits under av bägge parterna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare