När anses en inneboende självständigt bruka lägenheten?

Hej,

Hur många *gånger/dagar* anser man vara obligatorisk att vistas i sin lägenhet per månad när man hyr ut sin bostadsrätt med ett inneboendeavtal? Min hyresförening har avslagit min inneboende då jag inte är folkbokförd på samma adress som jag hyr ut. Så som ni på hemsidan redan har beskrivit är detta en fråga om hur självständigt min inneboende brukar lägenheten och hur jag hanterar situation som hyresvärden. Hur skall jag gå tillväga? Jag studerar mitt sista år utomlands, men jobbar/praktiserar hemma i Sverige så jag kommer att bo i min lägenhet dem dagarna jag är här.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i det du säger och om din inneboende anses bruka lägenheten självständigt så betraktas personen istället som hyrestagare och inte som inneboende, vilket gör att godkännande från bostadsrättsföreningen krävs.

För att din inneboende inte ska anses bruka lägenheten självständigt så måste du fortfarande ha kontroll över lägenheten. Alltså - om du har kontroll över lägenheten så betraktar man din inneboende som just inneboende och inte hyrestagare.

För att du ska anses ha kontroll över lägenheten så krävs det att du fortfarande bor i eller fortfarande använder lägenheten, och du ska i stort sätt kunna komma och gå precis som du vill i lägenheten. Om du istället endast någon gång i månaden besöker lägenheten och meddelar din inneboende om detta i förväg innan du dyker upp så kan man börja tala om att den inneboende har fått självständigt brukande över lägenheten, och i så fall kommer tillstånd från styrelsen att krävas.

Det finns ingen regel som säger hur många gånger du måste besöka lägenheten för att fortfarande anses ha kontroll över lägenheten, men det generellt ska du som sagt kunna komma och gå precis som du önskar i lägenheten utan att behöva meddela din inneboende. Eftersom du huvudsakligen bor utomlands skulle jag nog tyvärr vilja påstå att din inneboende anses bruka lägenheten självständigt, och att föreningen alltså har rätt att neka personen rätt att hyra lägenheten. Om du dock vistas i lägenheten ett par gånger i veckan bör din inneboende inte anses bruka lägenheten självständigt, och i så fall krävs inte godkännande från föreningen för att personen ska få bo hos dig - alltså i så fall kan föreningen inte neka att personen bor hos dig i egenskap av inneboende.

Detta ovanstående gällande kontroll och självständigt brukande är dock en bedömning som domstolen gör vid en eventuell tvist, vilket innebär att jag endast kan upplysa dig om hur domstolen brukar betrakta en inneboendesituation.

Om din bostadsrättsförening nekar godkännande till att du har en person som hyr din lägenhet kan du alltid ansöka om godkännande hos Hyresnämnden också. Godkänner hyresnämnden en uthyrning så kan inte bostadsrättsföreningen enligt huvudregeln ställa sig emot det.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Cornelia NajafiRådgivare