FrågaFAMILJERÄTTGod man13/09/2014

Namnunderskrift vid fysiskt förhinder att själv signera en handling

Hej! Jag är förlamad från nacken och nedåt och kan således inte skriva under någonting. Hur gör man om det behövs en undskrift iallafall, både här i Sverige och utomlands?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bra praktisk lösning för den här typen av situationer är att ansöka om s.k. godmanskap hos tingsrätten. Godmanskap innebär att tingsrätten utser en god man som ges i uppdrag att utföra uppgifter för din räkning. En god mans huvudsakliga uppgift är att vara ställföreträdare för huvudmannen (dvs den som behöver hjälp). I den gode mannens uppdrag kan enligt lagen ingå att bevaka din rätt, förvalta din egendom och/eller att sörja för din person (lagregeln finns i Föräldrabalken 11 kap. 4 § och kan läsas här). Det är tingsrätten som beslutar om uppdragets omfattning, vilket i sin tur beror på vilket hjälpbehov du har anmält.

Den hjälp som du behöver med att signera olika handlingar räknas till det som i lagen uttrycks "bevaka rätt". Detta innebär generellt att din gode man ser till att dina rättigheter tillvaratas gentemot utomstående. Det kan exempelvis röra sig om att företräda dig gentemot myndigheter vid ansökningar och överklaganden. Om du t ex ska ärva pengar eller sälja sin bostad innebär det att se till att allt går rätt till enligt lagen. För din del kan alltså en god man hjälpa dig med att för din räkning signera olika handlingar. Den rättsliga effekten blir då att det räknas som att det är du själv som har skrivit under dem. Den gode mannens ageranden kräver alltid ditt samtycke för att vara giltiga.

Du kan ansöka hos godmanskap hos tingsrätten. Du kan också välja att kontakta Överförmyndarnämnden i din kommun, så kan de hjälpa dig med din ansökan. Om du har några anhöriga (partner, föräldrar, syskon eller barn) som kan hjälpa dig genom att göra ansökan åt dig så går det också bra.

Att få en god man förordnad för sig tar som du säkert förstår lite tid.
Om du behöver hjälp med att få något signerat under tiden så finns det ett alternativ som kallas att signera "med handen på pennan". Du kan då låta en annan person skriva din namnteckning medan han/hon lägger din hand på pennan. Bredvid underskriften skrivs därefter m.h.p.p. eller ”Med hand på penna”. Detta markerar att du varit närvarande och accepterat att någon annan skrivit din namnteckning på handlingen. Observera dock att detta är ett slags "nödlösning" från äldre tider och som numera inte alltid accepteras av alla, t ex vissa banker. Det är således att föredra att ha en god man, eftersom dennes behörighet att företräda dig finns registrerad hos tingsrätten.

Vad som gäller i utlandet kan variera mycket beroende på vilket land det är fråga om. Jag rekommenderar dig därför att stämma av detta med någon som är insatt i det aktuella landets lagregler på området innan det är dags att signera sådana handlingar.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare