FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2016

Namnbyte utan faderns samtycke

Hej. Min dotter är snart 17 år och vill inte vänta tills hon är 18 år med att byta efternamn. Hon har sin pappas efternamn trots att han aldrig haft någon kontakt med henne tillåter han inte namnbyte, vi har försökt övertala honom flera år. Hon vill byta till mitt efternamn och hon tycker det är jätte jobbigt att hon inte kan få göra det. Hur skulle vi gå tillväga och vad skulle det kunna kosta att göra detta byte?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor rörande byte av efternamn regleras i Namnlagen, se här. Anmälan om byte av ett barns efternamn görs till skatteverket av barnets vårdnadshavare enligt 5 § och 48 § 1 st. Namnlagen. Eftersom din dotter är mellan 12 och 18 år ska hennes samtycke till namnändringen framgå i ansökan.

Om du och din dotters far har gemensam vårdnad ska anmälan till skatteverket göras av er båda. Har du däremot ensam vårdnad, kan du göra anmälan ensam. Dock krävs i ert fall även faderns skriftliga samtycke eftersom hon bär hans namn, se 6 § Namnlagen. Oavsett om ni har gemensam vårdnad eller inte, krävs alltså i ert fall faderns samtycke.

Eftersom ni inte får faderns samtycke, är den enda utvägen att ta ärendet till domstol. Istället för ett samtycke från fadern kan nämligen tingsrätten enligt 6 § och 45 § Namnlagen besluta att namnbytet är förenligt med barnets bästa. Rätten kommer då att försöka höra fadern, om han inte är vårdnadshavare, samt inhämta yttrande från socialnämnden. Socialnämnden ska, om det inte är olämpligt, försöka klarlägga din dotters inställning till namnbytet och redovisa den för rätten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och lycka till!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare