FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/01/2016

Någon har olovligen folkbokfört sig hos mig

Hej jag önskar gratis rådgivning i denna fråga,

Jag har en bekant som har bett mig om lov att skicka sin post till min adress, nu visar det sig att han är folkbokförd hos mig. Jag har ovetande haft en sambo sedan 08nov. 2015. Vad innerbär detta för mig? Jag har inte skrivit under på några papper om att ha en sambo. Jag bor i en bostadsrätt.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Har personen enbart varit folkbokförd på din adress, eller har personen även bott i din bostadsrätt? Jag tolkar det som att det bara är folkbokföringen, eftersom du skriver att du varit ovetande.

Sambos är ni i juridisk mening inte, då man i begreppet samboförhållande avser ett parförhållande med gemensamt hushåll (Sambolagen 1 §). I andra lagar använder man ibland begreppet under äktenskapsliknande former för att definiera. Att bara bo tillsammans med en kompis innebär alltså inte att man är sambo i juridisk mening, inte heller om någon opåkallat folkbokför sig hos en.

Det du kan göra är att kontakta skatteverket och folkbokföringen och påtala att personen är felaktigt folkbokförd hos dig och inte bor hos dig samt att du varit ovetande om att han folkbokfört sig där. Då utreder de frågan, och kan ändra folkbokföringen så den plockas bort.

Bor personen även hos dig, då blir det en fråga om att helt enkelt säga upp honom som inneboende med sedvanlig uppsägningstid, och i förlängningen begära hjälp med avhysning från kronofogdemyndigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och att det går bra att ordna upp situationen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare