Myndighetsbeslut jämfört med dom från domstol

Är kammarkollegiets beslut lika tungt vägande som civilrättsliga domar? EX Tings-hovrätt och HD domar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om vilket värde myndighetsbeslut har jämfört med domar. När det gäller domar, framför allt från HD, brukar man tala om att dessa har prejudikatvärde vilket innebär att domen ger vägledning i hur en viss juridisk fråga ska tolkas. Först och främst är det lagtext och förarbeten som styr tolkningen, men om det fortfarande kvarstår oklarheter kan som sagt tidigare domar användas för att se hur liknande fall bedömts tidigare.

En myndighets beslut är inte lika tungt vägande som en dom, däremot kan en myndighets beslut ändå vara vägledande i en fråga som ska tolkas eftersom myndighetens beslut speglar deras syn på rättsläget.

Således kammarkollegiets beslut väger inte lika tungt som en dom.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare