Myndigheters utredningsplikt

Jag ansökte hos en myndighet.

Myndigheten hade avslagit ansökan med motivering att den inte var komplett - de skrev till mig att att vissa uppgifter de ville ha inte framgår av inskickat underlag.

Var det rätt? Jag menar avslå ansökan enbart på grund av att den inte var komplett - borde inte myndigheten först ge mig en chans att komplettera med de uppgifter som saknades?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En myndighet ska bevilja en ansökan om förutsättningarna för det är uppfyllda. Det varierar dock beroende på vilket slag av ansökan ärendet gäller vem som bär ansvaret för att visa att förutsättningarna är uppfyllda. För myndigheternas handläggning av ärenden gäller officialprincipen, som innebär att myndigheten ansvarar för att ärendet blir tillräckligt utrett innan de meddelar beslut. Vad som är tillräcklig utredning beror på vilken typ av ärende rör sig om. Vid ärenden som handlar om det sociala skyddsnätet där den enskilda inte kan förväntas kunna ta tillvara på sina egna intressen och där myndigheten har ett ansvar för den enskildas välbefinnande är utredningsskyldigheten mycket mer omfattande än vid ärenden som rör förmåner eller tillstånd, t.ex. körkortstillstånd eller vapenlicens.

Om din ansökan rörde socialförsäkring eller socialtjänst så har myndigheten ett ansvar att se till tillräckliga uppgifter kommer in, särskilt om det framkommer att det finns ytterligare uppgifter som kan vara relevanta. Ansökte du å andra sidan om en förmån eller tillstånd ligger ansvaret till högre grad på dig att visa att förutsättningarna är uppfyllda. Myndigheten ska däremot upplysa dig om vilka uppgifter du måste lämna in för att de ska kunna bevilja din ansökan. Lite beroende på hur kommunikationen mellan dig och myndigheten såg ut kan de ha behövt vänta beslutet om de insåg att det fanns ytterligare uppgifter som du skulle kunna lämna in.

Myndighetsbeslut har som huvudregel inte negativ rättskraft, vilket innebär att du är oförhindrad att göra din ansökan igen även efter ett avslag. Mitt förslag är därför att du begär att få veta vilka uppgifter som krävs för att du ska få din ansökan beviljad och lämna in ansökan igen så är myndigheten skyldig att pröva din ansökan igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare