Musikgenre som varumärke

Hej!

Jag undrar om det är ok att registrera ett varumärke för art och design (smycken, foto, skulptur, måleri, keramik) som även är namnet på en musikgenre? Till exempel sammandragningar av :cooljazz, deephouse, rootsreggae. Orden i sig kommer vara staplade på varandra i ett figurmärke, men jag kan inte utläsa om detta är ok ur PRV:s perspektiv på deras hemsida.

Tacksam för vägledning!

/Ida

Lawline svarar

Hej!

Om jag har förstått dig rätt, undrar DU ifall en musikgenre kan utgöra namnet för ett varumärke för att erhålla varumärkesskydd.

I svensk varumärkesrätt är det varumärkeslagen (https://lagen.nu/2010:1877) som utgör gällande rätt. I denna lag, närmare bestämt i 1kap. 4§ framkommer det att det främst är två krav som ska vara uppfyllda för att uppnå sådant varumärkesskydd. Dessa krav består i att varumärket ska kunna återges grafiskt, samt att varumärket måste inneha särskiljningsförmåga - i frågan tycks kravet om särskiljningsförmåga vara det centrala. Varans namn måste vara tydligt särskiljande på så vis att det kan urskiljas från andra liknande produkter på marknaden. Dessa varumärken ska alltså inte kunna förväxlas med varandra.

Bortsett från särskiljningskravet finns även ett krav om att varumärkets namn inte får vara beskrivande. Till exempel kan man alltså inte erhålla varumärkesskydd genom att registrera ett varumärke som heter ”dator” då produkten är just en dator. I ditt fall, handlar det om smycken, keramik och så vidare – en musikgenre kan troligen inte ses som beskrivande till dessa produkter. Därför skulle jag säga att du kan registrerna dina varor på detta vis, förutsatt att det inte finns någon förväxlingsrisk med andra liknande varor som har likande namn och som därmed skulle innebära risk för förväxling.

Tack för att du vänder dig till Lawline!

vänligen,

Alfred BrandtRådgivare