FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal16/10/2017

Muntligt avtal vid köp av fast egendom

Kommunen erbjöd oss att köpa huset som vi idag hyr av dem. De bad oss gå till banken och få lånelöfte vilket vi gjorde. De skickade sedan hit en mäklare som värderade bostaden och vi accepterade priset och en dag bokades för att skriva kontrakt. Dagen innan kontraktet skulle skrivas ringde dom och sa att försäljningen ska avbrytas. Fick ingen anledning till varför. Vi har hela säljkonversationen på mail. Får kommunen göra så här? Känns som att de bryter ett muntligt avtal.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

En allmän princip inom avtalsrätten är att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Generellt gäller alltså att det avtal ni ingått med kommunen är giltigt.

När det gäller fast egendom finns dock vissa specialregler. Dessa regler återfinns i jordabalken. I 4 kapitlet 1 § finns det så kallade formkravet. Detta innebär att köp av fast egendom blir bindande först när ett skriftligt köpekontrakt upprättats. Avtal som inte uppfyller detta krav är inte bindande.

Kommunen har därför ingen skyldighet att fullfölja försäljningen av huset.

Lawline RådgivareRådgivare