Muntligt avtal - indrivning av skuld

Hejsan! Jag skulle vilja ha lite råd om en sak. I somras så lånade jag ut 3.000:- till ett par vänner till mig för dom satt i ekonomisk kris. Tyvärr så skrevs där inget skriftligt på att jag lånade ut dom pengarna men där finns vittnen som vet om att jag lånade ut dom pengarna till dom. Nu undrar jag hur jag ska gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Muntliga avtal har samma giltighet som skriftliga avtal, men bevisbördan ligger hos parten som yrkar på att ett avtal har träffats. I det här läget är det alltså du som måste bevisa att ett avtal har slutits mellan er med innebörd att de fick låna 3000 kr av dig. Du måste alltså påvisa att det förekommer en skuld. Detta torde du kunna påvisa genom ett överföringsbevis såsom en banköverföring i kombination med vittnena.

Jag rekommenderar att du, om ni inte lyckas lösa problemet, vänder dig till kronofogdemyndigheten (KFM). Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Ansökan ska göras skriftligen och innehålla, yrkande, grund, fordringens belopp och den ränta som begärs. KFM prövar då inte själva tvisten utan endast om den som anspråket riktas mot medger anspråket eller ej. Gör personen det ålägger kronofogdemyndigheten denne ett betalningsföreläggande och driver in din skuld.

Skulle ansökan bestridas finns möjlighet enligt 33 § i samma lag att få målet överlämnat till tingsrätt. Det är dock att föredra att problemet löses genom betalningsföreläggande då processen är enklare, billigare och tar kortare tid.

Lagen om betalningsföreläggande och handräckning hittar du https://lagen.nu/1990:746 .

Fortsättningen rekommenderar jag att ni skriver ett skuldebrev vid utlåning av pengar. Skuldebrevet utgör då ett skriftligt erkännande som medför att man kan kräva tillbaka en skuld utan att behöva gå via Kronofogden.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare