Muntligt anställningsavtal gäller

Hej Min dotter har blivit lovad muntligt 2 veckor arbete som fotbollstränare , de meddelade henne senare att hon inte kunde arbeta det var inte tillräckligt med ungdomar som hade anmält sig.

Blev också lovad två veckors arbete som aktivitetsledare månd- lörd 5 timmar/ dag när hon kom dit sa de att hon bara kunde arbeta 3 timmar / dag och dessutom att hon bara var hjälptränare eftersom du inte gick utbildningen lörd- sönd .Fick ett sms sms på lördagen att ej behövde komma pga dåligt väder , fick nu ett sms att hon ej kan få jobba andra veckan .

Hon gick en kurs lördag - söndag för detta jobb som de vara meddelade någon dag innan.

Nu 18-19/7 2015 hade de utbildning till som hon skulle gå , fick info om kursen 2 dagar före .

Hon kunde ej gå denna kurs eftersom hon var uppbokad på annat arbete.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka rättigheter din dotter har som arbetstagare samt vilka eventuella åtgärder hon nu kan vidta.

I avtalsrätten finns en grundprincip benämnd ”Pacta sunt servanda”, vilket betyder att avtal skall hållas, även muntliga sådana. Detta gäller även inom arbetsrätten, vilket är det rättsområde din fråga hamnar inom. Ett muntligt anställningsavtal gäller således, men det blir svårt att bevisa vad som faktiskt var överenskommelsen då skriftligt bevis saknas. Ett ytterligare problem kan vara huruvida detta löfte verkligen är att anse som ett anställningsavtal. Det som talar för att anställningsavtal ingåtts är just att din dotter har deltagit på en utbildning. Det är dock den part som påstår att ett avtal har ingåtts som måste styrka detta.

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) framgår att en arbetstagare senast en månad efter att en anställning har påbörjats har rätt att få ett skriftligt anställningsavtal, vilket ska innehålla den mest essentiella informationen om anställningen. Det rekommenderas ofta av fackliga organisationer att man som arbetstagare får avtalet skriftligt innan anställningen påbörjas.

Angående de sms som har skickats från arbetsgivaren till din dotter om att hon ej kan jobba på grund av dåligt väder etc. är inte acceptabla. Återigen blir det svårt att bevisa att hon blivit tilldelad dessa arbetspass om skriftligt bevis saknas.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera att uppmärksamma arbetsgivaren på vad som sades vid det första mötet. Din dotter bör få ersättning för den kurs hon deltog i.

Hoppas att det löser sig och att du har fått en något klarare syn på vad som gäller.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare