Muntligt anställningsavtal

Hej! Blev erbjuden att börja jobba på ett företag i början av året som kommer,2018, jag tackade jag och vi kom överens om att boka in första bästa utbildning som krävs för arbetet när det dök upp ett ledigt datum.

Men nu när vi hördes av igen så verkar det som att de inte vill erbjuda mig en tjänat.

Min fråga är då: gäller ett muntligt avtal om anställning, eller behövs det skriftligt på papper?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal gäller på samma sätt som ett skriftligt avtal i anställningsförhållanden. Avtalslagen säger att avtal sluts genom att motparten accepterar den andra partens anbud. Det här kan göras både muntligt och skriftligt, 1-9 §§ Avtalslagen. I praktiken kan det vara svårt att bevisa att ni ingått ett muntligt anställningsavtal och därför är ett skriftligt anställningsavtal ett säkrare alternativ så du kan bevisa vad ni kommit överens om.

Det finns alltså inget krav på att anställningsavtalet ska finnas nedskrivet, men i praktiken är det nästan omöjligt att visa att ett sådant finns om ni bara ingått avtalet muntligt.

Med vänliga hälsningar

Emmy PetterssonRådgivare