Muntliga avtal vid köp av fast egendom

Jag har en snabb fråga angående avtal och huruvida det är bindande eller inte. Mina föräldrar har köpt, eller tänkt att köpa en gård i Värmland. De kom så långt att de hade det vinnande budet och var överens om att skriva kontrakt med säljarna i morgon. I går, efter att de hade lämnat Småland för att köra upp till gården fick de reda på att ett annat par, tre dagar efter att de hade fått reda på att de hade vunnit budgivningen, hade lagt ett bud. Säljarna, som förmodligen känner det andra paret sa då att de ville hellre sälja till det paret.

Min fråga är enkel, jag vet att ingenting är definitivt förrän köpekontraktet är underskrivet men i det här fallet, finns det någon chans att det är ett bindande avtal då de har kommit överens om en tid för skrivandet av kontrakt? Om det ej är bindande, bara omoraliskt gjort, finns det någon chans att kräva skadestånd / ersättning genom en stämning av säljare/mäklare?

Ha en fortsatt trevlig helg.

Tacksam för så snabbt svar som möjligt

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag delar upp ditt svar i två delar.

Köp av fast egendom

Som du säger är köp av fastighet inte bindande förens köpehandlingen är påskriven av både köpare och säljare (med uppgift om fastigheten och priset) och det finns med en överlåtelseförklaring i köpehandlingen. Tyvärr hjälper det inte att dina föräldrar hade kommit ganska långt i förhandlingarna och att de bokat tid för signering av kontraktet.

Muntliga avtal om köp av fast egendom, eller som här: muntliga avtal om att köpa fast egendom, är inte giltiga.

Kräva skadestånd

Eftersom säljaren drog sig ur innan kontraktet var påskrivet, är det svårt att få ersättning för att köpet inte skulle gå igenom. Dina föräldrar verkar inte ha lagt handpenning via ett föravtal och då finns det som huvudregel rent juridiskt sett ingen skada, även om det är dåligt gjort av säljarna. Det finns ingen möjlighet att få ersättning för att inte få köpa en viss fastighet.

Om dina föräldrar hann åka resan Småland --> Värmland och först när de kom fram fick veta att de inte längre skulle få fastigheten finns chans att få ersättning för resekostnader från säljare (eller mäklare, beroende på vem de haft kontakt med). Men beloppet är ganska lågt i förhållande till vad ni kanske önskar, tyvärr. Något att komma ihåg om man ska stämma för lägre belopp är att man svarar för sina egna rättegångskostnader, så sannolikt är det något som kan kosta lika mycket som det smakar. Men ni kan alltid höra av er till säljare (eller mäklare) och be reseersättning ändå, utan att gå till domstol.

Ledsen att jag inte kunde ge trevligare nyheter, men jag hoppas att de hittar en annan (trevligare) gård!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare