Muntliga avtal

2007 ingick jag och min fd sambo ett muntligt avtal om ersättning för mitt arbete på hennes sommarstuga vid separation.

Vi separerade 2015 och hon vägrar ersätta mig överhuvudtaget enl avtalet vi ingick. Jag har hela tiden betalt hälften av all utgifter i hushållet efter bästa förmåga

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal är bindande, vilket innebär att hon är ersättningsskyldig till dig för det arbete du har gjort på hennes sommarstuga enligt överenskommelse. Det svåra i ditt fall kan dock vara att bevisa existensen av det muntliga avtalet. Vid muntliga avtal står oftast ord mot ord och det kan bli svårt för dig att kunna visa att ni har kommit överens om detta.

Hoppas att du har fått svar på din fundering och att det löser sig för dig. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare