Muntliga anställningsavtal och bevisbörda

Hej.

Jag pratade I telefon på en blivande arbetsplats och vi kom överens att jag tackar ja om lönen når 27000 och att tjänsten övergår från ett vikariat till en heltidsanställning när de fått mina betyg på min yrkesutbildning från universitetet.

Nu har de fått höra av en praktikplats jag varit på saker som tydligen ska ha ändrat deras åsikt.

Chefen för företaget vill nu i stället sätta mig på 3 månaders vikariat med 24000 och att "vi får se hur det går".

Får hen göra så? Är inte vårt muntliga avtal gällande? Kan jag upphäva kontraktet och söka en annan arbetsplats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så finns det inga krav på att ett anställningsavtal måste vara skriftligt utan även ett muntligt avtal är bindande för båda parter. Så din blivande chef har i detta fallet gjort fel. Det som är problematiskt är att bevisa att din arbetsgivare har sagt att det ska gälla en heltidstjänst samt vad lönen uppgår till. Finns ingen skriftlig bevisning ex. mail eller SMS angående detta så kan det vara svårt att få rätt i en rättegång då det kommer vara upp till dig att bevisa att du blivit erbjuden en viss lön och en heltidstjänst.

Angående din fråga om du själv kan upphäva kontraktet så kan du absolut komma ifrån det om du varken muntligt eller skriftligt accepterat en lön på 24 000 samt ett vikariat. Har din blivande chef nu istället erbjudit andra villkor så ses det som ett anbud att ingå avtal och ni har då inget bindande avtal sinsemellan (gällande den lägre lönen) enligt 6 § avtalslagen. Har du däremot skrivit på eller tackat ja till dessa avtalsvillkor så kan det vara svårt att komma ifrån. Har du dock endast accepterat det muntligt så är det din arbetsgivare som ska bevisa att ni har ett avtal och det kan bli svårt att bevisa. Om du nu har accepterat ett mindre förmånligt avtal än vad du hade tänkt och inte vill jobba kvar så har du en månads uppsägningstid enligt 11 § LAS om ni nu inte har avtalat om annat.

Är du med i en facklig organisation så kan du alltid vända dig dit och försöka få hjälp. Ett tips till framtiden är att få de viktigaste villkoren nedskrivna och underskrivna så att det blir lättare att bevisa att lön och andra viktiga villkor är vad du påstår.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare