FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/11/2014

Muntlig fullmakt giltig?

jag ber min fru att fråga en företagare om att utföra ett arbete. Arbetet utförs utan att företagaren kontaktar mig, och skickar sedan en faktura till mig. Eftersom jag inte har talat med företagaren, endast min fru har gjort detta, har jag trots detta en avtal med honom. Borde inte företagaren tagit kontakt med mig för att bekräfta arbetet/avtalet??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om fullmakter regleras i Avtalslagens 2 kap (se: https://lagen.nu/1915:218#K2).

Enligt dessa regler blir du bunden till de avtal som din fullmäktige sluter i ditt namn så länge denne håller sig inom den behörighet som du tilldelat denne. Något formkrav finns ej för fullmakter, utan även muntliga sådana är giltiga.

Naturligtvis kan du även bestrida avtalet och hänvisa till att någon fullmakt aldrig meddelats. Fullmaktens vara eller icke-vara blir då en bevisfråga.

Robin HenningsonRådgivare