muntlig fordran/betalningsföreläggande

Hej.

Lånade ut pengar till en ex flickvän för ca 3 år sen som hon lovade att betala tillbaka senast ett halvår efter. Lånade ut pengarna januari 2013 och skulle få dem senast slutet av juli 2013 men har fortfarande inte fått dom. Det dumma var att vi inte skrev kontrakt på skulden, så jag undrar om jag kan driva in skulden via kronofogden ändå?

Vi har haft konversationer i privata meddelanden på facebook där hon erkänner belopp och säger att hon ska betala tillbaka. Har även sparade sms från hon lånade pengar som bevis. Räcker det?

Och om dessa bevis räcker kan jag ta ränta?

Mvh Per

Lawline svarar

Hej Per! Jag förstår problemet.

Om det inte finns några formföreskrifter i lag som säger att ett avtal måste ingås skriftligen gäller att avtal kan ingås muntligen. I det här fallet, vad gäller en skuldförbindelse mellan enskilda, gäller muntlighetsprincipen. Du har helt rätt i att det hade varit bäst för er att använda sig av ett skriftligt avtal, dock är det ofta så att det blir tydligast i efterhand.

Nu till din fråga: Svaret på denna är ja, du kan använda dig av kronofogdens betalningsföreläggandeinstitut för att driva in skulden. Som jag förstår dig skulle skulden regleras i slutet av juli 2013: alltså har skuldens förfallodag inträtt. Skulden avser dessutom pengar och är förlikningsbar, alltså är förutsättningarna för ansökan om betalningsföreläggande uppfyllda. Hypotetiskt kan tre situationer uppstå när du har ansökt om betalningsföreläggande:

1. Skulden betalas frivilligt.

2. Din ex.flickvän bestrider skulden --> domstol tar över ärendet om du vill

3. Din ex.flickvän bestrider inte (förhåller sig passiv). Då kommer KFM att meddela utslag i enlighet med din ansökan om betalningsföreläggande.

Om situation 1 eller 2 är för handen löses problemet så att säga "inneboende" i dessa situationer, dvs skulden betalas eller en domstolsprocess dras igång. Om situation 3 är för handen kommer, om inte du begär annat, KFM börja driva in skulden. Då tillkommer en kostnad om 600 kr (vi kan kalla det för verkställighetskostnad). Denna kostnad försöker KFM alltid att övervältra på svarande men i värsta fall, om din ex.flickvän inte kan betala, kommer du att få en faktura.

Hoppas att svaret hjälper dig!

Mattias VilhelmssonRådgivare