FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/04/2014

Muntlig diskussion om fortsatt anställning – bunden?

Hej! Jag har sedan ca ett halvår tillbaka haft ett vikariat inom detaljhandeln. Det sträcker sig t.o.m 31 maj i år. För ca 2 månader sedan pratade jag och min chef lite löst om det fortsatta året. Hon frågade om jag hade tänkt jobba i sommar och hur jag ska göra till hösten. Jag svarade att jag väl hade tänkt jobba i sommar och att jag förmodligen ska plugga till hösten men att jag ännu inte är riktigt klar med vad jag ska göra. Sedan dess har hon förutsatt att jag tänker fortsätta arbeta efter 31 maj. Jag känner nu att jag behöver satsa på studierna och skulle vilja avsluta min anställning efter att mitt skriftliga avtal löper ut, 31 maj. Kan jag ta mig ur detta? När vi pratade om det kändes det som att min chef mest ville kolla intresset hos mig. Då jag och min chef också är arbetskamrater och arbetar sida vid sida kändes samtalet väldigt ledigt och inte alls särskilt formellt, även om hon säkerligen tog mina ord på allvar. Detta känns jobbigt då jag inte vet vilka skyldigheter jag har. Inga skriftliga avtal finns utöver vikariatet t.o.m. 31 maj. Hur ska jag förhålla mig till det som sagts muntligt mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Anställningsavtal kan ingås formlöst enligt svenska avtalsrättsliga regler. Det betyder att muntliga anställningsavtal är lika giltiga som skriftliga och en avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas.

Huvudregeln enligt svensk rätt är det krävs samstämmiga viljeförklaringar för avtalsbundenhet. Ett exempel på detta hade varit om din arbetsgivare frågade dig ”vill du ha en fortsatt anställning som vikarie i sommar” och du hade svarat ”Ja, det vill jag”. Dock verkar det inte vara så i det aktuella fallet. Likväl kan avtalsbundenhet uppkomma på annan grund och då får man se till avtalssituationen som helhet för att bedöma om ett avtal föreligger. Om du exempelvis har uttryckt en avsikt att vilja ingå en fortsatt anställning genom ett uttalande eller ett visst beteende som har gett din arbetsgivare en skälig uppfattning av att du vill ingå en fortsatt anställning, så kan du ha blivit bunden. Det är alltså inte enbart din vilja eller ovilja att ingå avtalet som har betydelse utan det är även hur motparten har uppfattat sättet som du har uttryckt dig på som har betydelse.

Utifrån din beskrivning så har jag svårt att se att arbetsgivaren skulle ha haft en skälig uppfattning av att du har uttryck en avsikt att vilja ingå en fortsatt anställning. Jag ser det mer som att ni har diskuterat eller förhandlat om en fortsatt anställning, vilket som huvudregel inte ger upphov till avtalsbundenhet.

Vidare måste den part som påstår att ett anställningsavtal har ingåtts även bevisa detta. Muntliga avtal är av förklarliga skäl svåra att bevisa och om din uppfattning då är att det inte finns något anställningsavtal så är det din arbetsgivare som har bevisbördan. Som jag ser det behöver du inte jobba längre än till den 31 maj. Dock skulle jag rekommendera dig att prata med din chef så fort som möjligt för att klara ut situationen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare