Mönsterskydd

Hejsan. Hur skyddar jag min design

Det är så att jag har ett logo/desing jag vill lägga på kläder , tygkassar osv

Tänker sälja det till H&M och liknande men vill behålla ägande rätt så jag kan sälja till andra men orolig att de får se den och tar designen till sig själva. Hur skyddar jag min design

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Det du först ska fundera över är om du vill varumärkesskydda ditt märke eller om du vill mösterskydda varje specifik produkt. Alla typer av tecken som kan återges grafiskt och som kan särskilja ett företags varor eller tjänster från andras kan registreras som varumärke, detta följer av 2:4 Varumärkeslagen (VML) som du hittar här. För att få ett varumärke skyddat ska du registrera det hos Patent och registreringsverket, 2:1 VML. Är din affärsidé att sätta samma logga på alla kläder/produkter och du på så vis vill skapa ett varumärke, bör du varumärkesskydda ditt märke.

Är det däremot endast ett nytt mönster du vill skydda gör du detta med hjälp av mönsterskyddslagen (ML) som du hittar här. För att ett mönster ska kunna erhållas skydd krävs att det är en nyhet och särpräglat 2 § 1 st. Ett mönster anses nytt om inget identiskt mönster finns före den dag som registreringsansökan lämnas in. Mönstret ska dock anses identiskt med ett annat mönster trotts att de skiljer sig åt om skillnaderna endast är oväsentliga, 2§ 2 st ML. Mönstret ska även ha särprägel 2§ 3 st. Ett mönster anses ha särprägel om en kunnig användares helhetsintryck av mönstret skiljer sig från alla andra mönster som redan finns tillgängligt för allmänheten. Det ska här tas hänsyn till variationsutrymmet som finns för formgivning vid famtagande av ett nytt mönster.

Ett mönsterskydd är lätt att få då det endast krävs att det nya mönstret som vill skyddas inte är identiskt med ett redan registrerat mönster. Effekten av detta blir dock att mönstret får ett svagt skydd då en annan part kan söka skydd för ett liknande mönster, så länge det nya mönstret inte är identiskt. Även mönsterskydd sker hos Patent och registreringsverket i enlighet med 9-10 §§ ML. Jag rekommenderar dig att gå in och på deras hemsida där det tydligt framgår hur allt det praktiska går till för ansökan.

Det är möjligt att kombinera ett varumärke med ett mönsterskydd. Du kan skydda ditt varumärke som du använder på produkterna men sedan också mönsterskydda dina nya specifika mönster som du arbetar fram efterhand.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare