FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/01/2014

Möjligt att frångå vårdnadsansvar?

Hej! En bekant kvinna till mig vill ha ett barn, hon vill ha ensam vårdnad och hon vill inte att jag har något med barnet att göra och jag känner likadant. Vilka möjligheter har vi att skriva ett kontrakt som skyddar oss båda? Alltså att jag fråntas allt ansvar och all vårdnad av barnet? Är det ens möjligt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det är inte möjligt att genom ett kontrakt fråntas allt ansvar. I den mån du inte själv bekräftar faderskapet är det socialnämndens ansvar att fastställa faderskapet. 2. kap 1§ föräldrabalken. I det fall att modern till barnet undanhåller information för socialnämnden rörande vem fadern (du) är så att faderskap inte kan fastställas kommer hon inte ha någon rätt till underhållsstöd från försäkringskassan. 18. kap 8§ socialförsäkringsbalken.

Notera dock att i det fall hon inte uppger dig betyder det inte att fallet avskrivs. Socialnämnden ska fortfarande verka för att faderskapet fastställs och blodprov mm. kan således bli aktuellt. Du kan följaktligen genom dom bli fastställd såsom fader. Se 2. kap 1§ och 1. kap 5§ föräldrabalken.

Det är dock möjligt för dig att frångå det direkta vårdnadsansvaret genom att ni inte begär gemensam vårdnad, vårdnaden tillfaller då endast modern. 6. kap 4§ föräldrabalken.

Såsom förälder, oavsett om du har vårdnaden eller inte, har du dock en underhållsskyldighet. 7. kap 1§ föräldrabalken. I den mån du inte bor varaktigt med barnet så kommer du att behöva uppfylla din underhållsskyldighet genom att utge underhållsbidrag. 7. kap 2§ föräldrabalken.

Hoppas det svarade på dina funderingar.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare