Möjligt att förfoga över egendom som är enskild genom gåvovillkor

Hej,

Min bror har av mor mottagit en gåva där den är "enskild egendom och skall så förbli". Han är gift och vill veta vad han har för möjlighet att ev sälja del av gåvan till sin fru, alt. ge bort del av den till henne? Vad händer om han avlider, ärver hans fru gåvan? De har i dag inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Egendomen som din bror har mottagit är enskild enligt 7:2 1 stycket 2 punkten äktenskapsbalken (ÄktB). Att egendomen är enskild innebär att den inte ska delas lika vid en eventuell bodelning, detta följer av 10:1 ÄB. Gåvovillkoret hindrar dock inte att din bror förfogar över egendomen genom t.ex. försäljning, byte eller gåva. Det är alltså möjligt för din bror att sälja eller ge gåvan till sin fru.

Vem som skulle ärva om din bror skulle dö regleras i ärvdabalken (ÄB). Av 3:1 ÄB följer att din brors fru i en sådan situation ärver hela kvarlåtenskapen med s.k. fri förfoganderätt. Detta innebär att hon inte kan förfoga över egendomen genom testamente. Vad hon ärvt med fri förfoganderätt ska alltså tillfalla din brors arvingar då hon går bort.

Vad som sagts ovan gäller under förutsättning att din bror inte har barn. Skulle han ha barn som inte är gemensamma med sin fru (särkullbarn) kommer dessa att ärva hela kvarlåtenskapen och den efterlevande maken ärver då endast om barnen väljer att avstå från sin rätt till arv. Även detta följer av 3:1 ÄB (se även 2:1 ÄB).

Äktenskapsbalken hittar du här och ärvdabalken hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare