Möjligt att få vårdnaden om sitt syskon?

Kan jag 19årig kille ta vårdnaden för min min bror 2 årig kille ifrån mina föräldrar på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Huvudregeln är att ett barn står under vårdnaden av båda sina föräldrar, om rätten inte beslutat att särskilda vårdnadshavare ska utses. Denna reglering hittar du i 6:2 föräldrabalken. Utifrån din formulering framgår det att din bror i dagsläget har dina föräldrar som vårdnadshavare. Om missbruk eller försummelse sker eller föräldrarna i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, kan rätten enligt 6:7 st 2 föräldrabalken besluta om att vårdnaden ska flyttas över till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

Om du har kännedom om att det förekommer brister i omvårdnaden om din bror, bör du anmäla detta till socialnämnden. Nämnden har enligt 11:1 socialtjänstlagen en skyldighet att inleda en utredning om en anmälan inkommer. Socialnämnden är även skyldig att hos domstol ansöka om ändring av vårdnaden om ett behov av denna åtgärd anses finnas, enligt 5:2 socialtjänstförordningen. Om en rättegång skulle bli aktuell för socialnämnden barnets talan.

Den särskilt förordnade vårdnadshavaren ska vara någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran enligt 6:10a föräldrabalken. Enligt 6:5 socialtjänstlagen ska socialnämnden vid placering främst överväga om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. Barnets bästa måste dock alltid sättas främst enligt 1:2 socialtjänstlagen. Eftersom du är myndig finns det inga formella hinder för dig att bli särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6:10a föräldrabalken. Det finns inga exakta kriterier för vem som bör bli utsedd, men enligt förarbetena till föräldrabalken bör hänsyn till barnets ålder, utveckling och personliga anknytning till den tilltänkta vårdnadshavaren tas. Social och ekonomisk lämplighet är andra faktorer som väger in starkt vid bedömningen.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381#K6.

Socialtjänstlagen hittar du  https://lagen.nu/2001:453#K11.

Socialtjänstförordningen hittar du https://lagen.nu/2001:937.

Slutligen råder jag dig att ta kontakt med socialnämnden i din kommun för mer information.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare