FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/01/2014

Möjligt att entlediga styrelseledamot tillika aktieägare?

Kan man utesluta en styrelesledamot tillika ordförande som är aktieägare med 1/3 ur styrelelsen. I så fall hur?

Lawline svarar

Hej!

Aktiebolaget som associationsform är, som du säkert känner till, indelat i en vertikal hierarki. Bolagsstämman, dvs. aktieägarna, är bolagets främsta beslutande församling och utser bolagets styrelse. Den utsedda styrelsen agerar därefter för bolagets räkning som dess företrädare.  Notera att endast bolagsstämman, om inte annat anges i bolagsordningen, tillsätter och entledigar styrelsens ledamöter. För att en styrelseändring ska kunna ske krävs därför ett beslut på bolagsstämman.

Först och främst måste bolagsstämman sammankallas. Detta kan ske antingen på initiativ av antingen styrelse, revisor eller aktieägare (minst 10 % av bolagets aktier).

Vad gäller majoritetsregler under bolagsstämman kan följande sägas. Enligt 7 kap. 41 § aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551) krävs en så kallad relativ majoritet vid val. Detta innebär att den som fått flest röster anses vald. Så länge den aktuella personen inte innehar mer än 50 % av rösterna i bolaget är det alltså teoretiskt möjligt att entlediga denna från styrelsen.

Sammantaget verkar det därför som att övriga aktieägare i bolaget har möjlighet att avsätta den styrelseledamot du talar om.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare