Möjlighet för delägare att sälja sin andel

Min svärmor äger en halva i en fjällstuga. Hon vill nu sälja sin andel, men den andra delägaren krånglar. Hon accepterar inte värderingen som min svärmor gjort med hjälp av en mäklare. Vad har hon för möjligheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då egendom ägs av mer än en person blir lagen om samäganderätt (SamägL) tillämplig. Det är dock viktigt att komma ihåg att lagen är dispositiv, det är alltså möjligt för parterna att avtala bort lagen genom ex delägaravtal.

Jag skulle rekommendera att samägarna själva gör upp om en försäljning, då detta för det mesta fungerar mycket smidigare. För de fallen då det inte går att nå en sådan överenskommelse erbjuder SamägL en annan lösning. Det finns då en möjlighet att ansöka till tingsrätten om att egendomen ska försäljas på offentlig auktion (6 § SamägL). Vid denna auktion är det även möjligt för delägarna att buda på egendomen. Det som även talar emot detta alternativ är att priset vid en offentlig auktion ofta är ganska lågt. Det är även möjligt för den delägaren som ej önskar sälja egendomen att förhindra en försäljning, genom att visa "synnerliga skäl" för att en sådan försäljning inte bör ske. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att fjällstugan används som en bostad.

Det första din svärmor bör göra är titta på delägaravtalet för att se om SamägL är bortavtalad. Är den inte det rekommenderar jag fortfarande att din svärmor och den andre delägaren kommer överens om en gemensam lösning. Ett tips för att övertyga den andre delägaren är att påvisa osäkerheten kring priset vid en eventuell offentlig auktion.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare