Möjlighet att villkora testamente

Jag vill komplettera mitt nuvarande testamente enligt följande: om mina barn begär jämkning av testamentet, så ärver de enbart sin laglott och ej enligt testamentet. Är det en hållbar skrivning juridiskt sett? Om inte ge mig ett bättre förslag.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som testator har du stor frihet vad gäller utformningen av ditt testamente och det finns inga särskilda hinder mot att ställa upp villkor för din borttestamenterade egendom. Jämför 11 kap. 1 § ärvdabalken där det står att ett testamente ska tolkas i enlighet med testators vilja.

I min mening borde det vara tillräckligt att du får med att dina barns rätt att ärva enligt testamentet är villkorad av att de inte begär jämkning av detsamma. Så som du har uttryckt det borde alltså vara en hållbar skrivning. För att vara säker på att testamentet speglar din vilja och att det är helt juridiskt korrekt skulle jag dock rekommendera att du tar kontakt med en specialiserad jurist hos vår samarbetspartner Familjens jurist. Du kan boka tid genom att fylla i formuläret här.

Tänk också på att om du ska göra tillägg eller på annat sätt ändra i ditt testamente så måste samma formkrav vara uppfyllda som då du upprättar testamente (10 kap. 6 § ärvdabalken). Det vill säga det ska vara skriftligt och det ska undertecknas av dig samt två behöriga vittnen som närvarar samtidigt (10 kap. 1 § ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare